Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Balík evropských peněz půjde jen na šíny, dálnice musí zaplatit stát

Další kus slibované trasy na pražské letiště, přestavby Smíchovského a Masarykova nádraží nebo vybavení koridorové trati z Kralup nad Vltavou na německé hranice údolím Labe. To jsou příklady staveb, na které si během příštího roku Česko půjčí od Evropské investiční Banky. Ta předpokládá, že ze schváleného sedmimiliardového kreditu může Česko během příštího roku vyčerpat až miliardu eur.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Na první pohled by takový balík peněz téměř stačil na zakrytí díry, která vznikla v rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury. Má to ale dva zásadní háčky. Dohodnuté finance totiž nebudou k dispozici hned.

„Předpokladáme podpis úvěrové smlouvy na konci prvního čtvrtletí 2023 s čerpáním od pololetí 2023, a to podle reálné potřeby,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy Martin Brychta.

Druhým kamenem úrazu je skutečnost, že banka se kromě zažité praxe finančního nástroje pro rozvoj Evropy začala stále více profilovat jako klimatická banka. Kvůli tomu mnohem přísněji hodnotí environmentální udržitelnost projektů, na které půjčuje peníze.

Vláda chystá plán dopravní výstavby, v hlavní roli je železnice

„Naší bezprostřední prioritou v Česku jsou zelené půjčky na opatření v oblasti klimatu a ekonomický růst. To bude zahrnovat podporu při zmírňování ekonomických dopadů pandemie covid-19 a ruské agrese na Ukrajině, zejména v energetice,“ prohlásila viceprezidentka EIB Lilyana Pavlovová.

Zatímco elektrifikace železnic nebo jejich vybavení modernějším zabezpečením pro EIB představuje přitažlivý projekt, dostavba páteřní sítě dálnic, o kterou jde v dopravě Česku především, tolik zelených bodů při hodnocení získat neumí.

„Elektrifikovaná železnice má jednoznačně zelenou. Dokonce se zdá, že z hlediska dotačních příležitostí to může být jedna z mála forem typů dopravy tady u nás použitelných, na které bude možné čerpat masivní finanční podporu,“ řekl nedávno při prezentaci financování vysokorychlostních tratí poslancům ministr dopravy Martin Kupka.

Výluková politika na dráze musí příští léto vypadat jinak, říká Kupka

S obřími půjčkami nicméně počítá nejen Správa železnic, ale i Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Silničáři navíc mají v plánovaném rozpočtu oproti správcům kolejí dvojnásobnou díru, kterou musí úvěry zalepit. Zatímco Správě železnic se v aktuálním návrhu rozpočtu, který v polovině listopadu schválila Poslanecká sněmovna, nedostává na zahájení a financování připravených staveb zhruba 9,5 miliardy korun, v 65miliardovém rozpočtu Ředitelství silnic a dálnic činí položka takzvaného dluhového financování investičních akcí 21 miliard korun. Silničáři se proto připravují na to, že jim tato částka bude alespoň zpočátku v rozpočtu chybět.

„Určitě v první smlouvě nedostaneme slíbených 65 miliard. Dostaneme částku poníženou o to, co by se mělo doúvěrovat,“ řekl MF DNES generální ředitel ŘSD Radek Mátl. To ale neznamená, že se prvního ledna část výstavby zastaví. Minimálně do poloviny roku si ŘSD vystačí s omezeným financováním. Pak se už peníze budou muset najít, protože jinak by hrozilo odložení připravených staveb.

Bude se měnit zákon

Příští rok by se těžká technika měla pustit třeba do nových úseků na dálnici D6 mezi Hořesedly a Petrohradem na Lounsku nebo na D1 mezi Říkovicemi a Přerovem. Zatímco přípravě dálničního tahu do Karlových Varů se komplikace zatím spíše vyhýbaly, stavba posledního chybějícího úseku D1 do Ostravy stále čeká na potvrzení platnosti stavebních povolení napadených sdruženími Děti Země a Krajina Dluhonice.

Pro silniční projekty se proto na ministerstvu dopravy počítá s alternativním financováním, jímž mají být dluhopisy vydávané Státním fondem dopravní infrastruktury. Bude však nutné změnit zákon, jeho současná podoba totiž vydávání dluhopisů této státní příspěvkové organizaci neumožňuje.

„Resort dopravy připravil paragrafové znění a v současné době jednáme o způsobu zahájení legislativního procesu. Schválení novely zákona o Státním fondu dopravní infrastruktury předpokládáme v první polovině roku 2023,“ uvedl František Jemelka z tiskového odboru ministerstva.Další formou spolufinancování výstavby silniční infrastruktury by podle něj mohly být projekty PPP, které platí stát s přispěním soukromého kapitálu. V jejich případě je ale příprava náročnější a nedá se stihnout za pár měsíců.

Pražské letiště zkracuje dobu parkování zdarma na 10 minut

  • Nejčtenější

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

KOMENTÁŘ: Stanjurova další daň je prohrou pravicové politiky

3. května 2024

Premium Po zklamání z chabého výnosu windfall tax ministr financí plánuje, jak si na banky posvítit jinak –...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Po solárním tunelu je tu další. Možná ještě větší

2. května 2024

Premium Čeští solární lobbisté otevírají šampaňské, protože se otevřela cesta k dalšímu solárnímu Klondiku,...

Chystá se nová plavba naháčů Karibikem. Povinný bude ručník pod zadek

5. května 2024

Cestovní kancelář Bare Necessities, která realizuje nudistické plavby, zahájí v příštím roce plavbu...

Přepych na umělých ostrůvcích. V Dubaji ožívá projekt luxusních vil

5. května 2024

Uměle vybudované souostroví ve tvaru mapy světa se po léta považovalo za symbol excesů, které Dubaj...

Jak se peče uran. Reportáž z hlídané továrny, kde vzniká palivo do elektráren

5. května 2024

Korejská republika vyrobí téměř třicet procent elektrické energie prostřednictvím domácích...

Pár kilometrů, poloviční ceny. Byty na severu Čech jsou dražší než v Německu

5. května 2024

Premium Navzdory zpomalení ekonomiky a vysokým úrokovým sazbám cena nemovitostí na českém trhu za poslední...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....