facebook LinkedIN LinkedIN - follow
IT SYSTEMS 12/2022 , E-commerce B2B/B2C

Zbavte se zbytečných nákladů

Jan Tesař


Zákon businessové džungle je prostý, aby firma prosperovala, nabízí se dvě cesty, zvyšování prodeje nebo snižování nákladů. Po prodejně velice úspěšném roku 2021, jsme se vlivem turbulentních událostí ocitly v období, kdy nastal čas na cestu číslo dva. Snižování nákladů je a bude hodně skloňované téma v nadcházejících letech. Náklady teď řeší nejedna domácnost, veřejné instituce a samozřejmě také výrobní firmy.


Máte i vy za úkol snížit provozní náklady? Jistě budete souhlasit, že to není tak jednoduché, jak se může zdát. Do hry stále vstupuje spousta neznámých. V prvním kroku si tedy stanovte jasný cíl. Tím je jenom a pouze snížení nákladů. Naopak nesnižujte na kvalitě nebo množství. Mohlo by dojít k omezení nebo zastavení výroby, kde bývají ztráty mnohem vážnější. Cíl to není tedy lehký. Naštěstí ale existují i v B2B e-commerce řešení, které dokáží pracovat s velkými daty a snadno a rychle zkontrolovat dostupné ceny na trhu.

Pro správné rozhodnutí a uzavření jakéhokoli obchodu je potřeba mít přesné informace o nakupovaných produktech. Bez úplných informací není možné v dnešním obchodním prostředí fungovat, natož začít snižovat náklady.

Všechny výrobní firmy mají nákup rozdělený do několika kategorií. Jsou to většinou: vstupní suroviny, energie, logistika, nevýrobní spotřební položky a služby. Položky běžné spotřeby jsou pro e-commerce v B2B velice zajímavou kategorií. Nachází se v ní téměř všechny produkty, které přímo nevstupují do výroby, ale bez nich vyrábět nelze. Jsou to tisíce produktů od náhradních dílů, nářadí, strojů až po hygienu nebo ochranné pomůcky. Produkty v této kategorii mají nespočet dodavatelů. Dodavatelé mají své přímé zastoupení, nabízejí skrz distributory, vlastní e-shopy nebo přes různá tržiště. Tato kategorie tvoří ve výrobních firmách přibližně 20 % celkových nákladů. Takže i zde je nutné hledat úspory. Tato kategorie je navíc specifická nízkou kontrolou cen těchto produktů. Malé i velké firmy často zapomínají na kontrolu při nákupu těchto položek. Z 20 výrobních firem se jich polovina přiznala, že produkty běžné spotřeby dosud nijak nekontrolovala. Firmy tak tratí nemalé peníze na produktech, u kterých se může zdát, že nejsou podstatné, ale v celkovém součtu znamenají velkou finanční zátěž pro firemní rozpočet.

Problém je především v neúplných nebo chybějících informacích už v nabídce. Bez přesné specifikace nelze jednoduše náklady kontrolovat. Když k chybějícím informacím připočteme, že produkty běžné spotřeby patří mezi nejpočetnější kategorii, a i v malých firmách se pohybují od 1 000 až 4 000 položek ročně, rázem se stává z nepřesné specifikace palčivý problém. Pak už se dostávají firmy do začarovaného kruhu. Nejsou schopné kontrolovat tisíce položek, u kterých neznají potřebné informace. Nakonec nakoupí za vyšší cenu, protože neví, jak z toho ven. Správné rozhodnutí nelze udělat rychle bez potřebných informací.

Chtějte proto po svých dodavatelích, aby uváděli v nabídkách nejen název a cenu produktu, ale také jeho objednací nebo výrobní číslo a EAN, unikátní číselný kód. Dodavatelé to nic nestojí a vám to přinese lepší kontrolu a snížení nákladů u nakupovaných položek.

V B2B obchodě pracují v časovém pressu jak nákupčí, tak prodejci. Pro obě strany je důležité uzavřít obchod v co nejkratším čase a mít možnost věnovat se dalším příležitostem. Proto je výhodné pro obě strany jednoznačně specifikovat produkty už při nabídce. Jedině tak je možné urychlit komunikaci a rozhodovací proces, aby došlo ke zdárnému uzavření obchodu v co nejkratším čase. Ideální řešení pro obě strany nemyslíte?

Řešení je tedy nasnadě. V dnešní době existují technologie, které zautomatizují náročné procesy nejen ve výrobě ale také v nákupu a prodeji. Dnes už se nestačí zaměřit pouze na kontrolu a snižovaní vybraných nákladů a na určité kategorie. Už totiž existují možnosti, jak systematicky a jednoduše kontrolovat veškeré náklady. Při detailní kontrole firmy zbaví zbytečných nákladů, Díky tomu se můžeme zbavit zbytečných nákladů, a k tomu ušetřit čas a práci.

Jak vidíte, zavedení úspor ve firemních provozních nákladech nemusí automaticky znamenat nepříjemné utahování opasků.

Jan Tesař Ing. Jan Tesař
Autor článku je spoluzakladatel systému Pricehammer.cz.
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.