Z Prahy do Brna či Jihlavy budou jezdit rychlíky RegioJet, firma vyhrála tendr

foto Vlak společnosti RegioJet přijíždí do stanice Praha hlavní nádraží, v pozadí souprava Českých drah.

Praha - Od roku 2026 bude rychlíkovou železniční linku R9 mezi Prahou a Brnem či Jihlavou přes Havlíčkův Brod provozovat soukromá společnost RegioJet. Ministerstvo dopravy ve veřejné soutěži dalo firmě přednost před nabídkou státních Českých drah, které na lince jezdí nyní. Dnes to ČTK oznámilo ministerstvo dopravy. RegioJet v tiskové zprávě uvedl, že za smlouvu na provoz linky na 15 let požaduje od státu kompenzaci 4,94 miliardy korun, zatímco České dráhy chtěly o skoro miliardu více. RegioJet slibuje na lince nové vlaky, připojení k internetu a lepší dostupnost Jihlavy.

Provoz na této trase si u dopravců objednává stát. Dosud na ní jezdily České dráhy. Cenu, kterou za provoz linky RegioJetu zaplatí, ministerstvo neuvedlo. Při zahájení tendru byla podle dřívějších informací její odhadovaná cena kolem 6,5 miliardy. RegioJet sdělil, že v tendru nabídl cenu zhruba 4,94 miliardy a České dráhy zhruba 5,86 miliardy korun.

Přímý vlak z Prahy do Jihlavy pojede každé dvě hodiny, stejně tak přímý vlak z Prahy do Brna. Zvlášť u největšího města Vysočiny jde o výrazný posun v dostupnosti, protože se z Prahy do Jihlavy nyní jezdí s přestupem v Havlíčkově Brodě.

Stát si na tratích, u kterých chce zajistit dopravní obslužnost a pro dopravce by jinak byly komerčně ztrátové, objednává provoz dálkových linek. Ostatní dopravci na těchto trasách zpravidla nepůsobí, protože by se jim to finančně nevyplatilo. Výjimkou jsou některé koridorové tratě, například mezi Prahou a Ostravou, kde dopravci jezdí na vlastní komerční riziko. Provoz regionálních linek si u dopravců objednávají kraje.

Majitel RegioJetu Radim Jančura sdělil v tiskové zprávě, že zisk zakázky na linku R9 je dalším krokem v expanzi firmy. RegioJet slibuje, že zajistí na lince nové rychlíkové soupravy s wi-fi připojením k internetu a prodejem občerstvení. Dále musí být vlaky schopné, dosáhnout rychlosti alespoň 200 kilometrů za hodinu. Vozidla, jejichž ekonomická životnost bude 30 let, by totiž později mohla využívat i úseků vysokorychlostních tratí, například v části trasy mezi Prahou a Kolínem.

"Vlaky RegioJet poprvé na lince R9 vyjedou v prosinci 2026. Linku obslouží moderní nízkopodlažní jednotky polského výrobce Pesa, konstruované na rychlost 200 kilometrů za hodinu, které budou nasazeny hned od počátku provozu," potvrdila mluvčí RegioJetu Alexandra Janoušek Kostřicová. Zlepšit by se měla i bezbariérovost vlaků na této lince. Alespoň jedny dveře vlaku z každé strany musí být nízkopodlažní.

Smlouva byla podepsána na 15 let. Ministerstvo dopravy k tomu dodalo, že budou pořízena vozidla, která mají dlouhou odpisovou dobu. Smlouva navíc stanoví požadavek na převod vozidel na dalšího dopravce.

Soutěž byla vypsána v říjnu 2021 na základě pravidel EU, podle kterých stát může přímo zadávat jednotlivé tratě jen do konce roku 2023, poté už budou pouze vymezené výjimky. Ostatní tratě bude muset rozdělovat ve veřejných soutěžích. Pravidla by měla vést k postupné liberalizaci železniční dopravy v EU.

RegioJet patří k největším soukromým provozovatelům železniční a autobusové dopravy ve střední Evropě. Firma vznikla v roce 2009 jako dceřiná společnost Jančurovy Student Agency. Pravidelnou osobní železniční dopravu provozuje RegioJet od roku 2011.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 2.05.2024 ČTK

Reklama

23°C

Dnes je čtvrtek 2. května 2024

Očekáváme v 14:00 23°C

Celá předpověď