Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Věřit vlakům nelze. Dráhy ubližují stávkami jen sobě, míní někteří Britové

  12:42
Druhý červen je již devětadvacátým stávkovým dnem od počátku aktuální série sporů, v jejichž rámci drážní odbory pravidelně zastavovaly provoz na britských železnicích po téměř rok. Zvláště cestovní ruch dostal těmito omezeními tvrdou ránu, neboť lidé ruší cesty a dovolené nebo se vyhýbají obchodům, restauracím a hospodám v centrech měst. Milionový účet za vše zaplatí vláda, píše portál BBC.
„Litujeme potíží, které protestní akce způsobily,“ uvedl v rozhovoru pro BBC...

„Litujeme potíží, které protestní akce způsobily,“ uvedl v rozhovoru pro BBC zástupce generálního tajemníka odborového svazu RMT John Leach (uprostřed). (2. června 2023) | foto: AP

Odborový svaz RMT tvrdí, že stávky stály britské hospodářství již pět miliard liber (asi 138 miliard korun). Jelikož ale většina lidí může pracovat z domova, dopad na jiná odvětví než volnočasový průmysl je omezený, dodává BBC.

Hledáte práci v dopravě anebo v logistice? Vyberte si z aktuální nabídky pozic na portálu jobDNES.cz.

Jak se Británie po téměř roce železničních stávek přizpůsobila, dobře ilustruje případ Colina Bezanta. Osmapadesátiletému nadšenci do cyklistiky stávky nebrání v tom, aby dál pracoval jako konzultant a pomáhal společnostem řídit velké IT projekty. Buď pracuje z domova, anebo jede na kole asi 80 kilometrů ze svého domu v Basingstoku do Londýna nebo ke svému klientovi do Oxfordu.

Co ale stávky zcela narušily, jsou jeho víkendové plány. Na začátek června si zarezervoval vlakovou jízdenku do stovky kilometrů vzdáleného města Carlisle na severu Anglie, kde se měl zúčastnit 600kilometrového závodu na kole. Vlakové spojení bylo ale kvůli stávce RMT zrušeno a Bezant se kvůli místu pro kolo nemůže spoléhat na jiné vlaky, namísto toho musel vstát v sedm ráno a jet 300 mil (asi 480 kilometrů) autem.

Škody jsou k pláči

Hlasy ze strany zástupců volnočasového průmyslu jsou v protestech proti stávkám nejhlasitější: „Pořád dokola vidíme, jak stávky na železnici významně omezují prodej. Návštěvníci si přestávají rezervovat jízdenky a chodit do restaurací a barů,“ uvedla v prohlášení Kate Nichollsová, ředitelka obchodní pohostinské asociace UK Hospitality. Nejvíce situací pochopitelně trpí podniky, které jsou přímo na vlakových stanicích. Skupina odhaduje, že stávky tento týden, na který připadly i týdenní školní prázdniny, budou odvětví pohostinství stát 132 milionů liber (asi 3,8 miliardy korun). To celkové škody sektoru zvýší na 3,25 miliardy liber (asi 90 miliard korun), což je podle Nichollsové „k pláči“.

Lékaři drží Británii pod krkem, jejich stávka rázně otřese zdravotnictvím

Nutnost rušit své aktivity je podle britského statistického úřadu (ONS) také nejčastějším důvodem, který lidé uvádějí jako dopad stávek na ně. Cest do práce se omezení vesměs nedotýkají, uvádí statistici, neboť jen každý desátý podle průzkumu dojíždí do práce vlakem. A z těch, kteří vlakem jezdí, 70 procent uvedlo, že může pracovat z domova. Zbytek se pak do práce dostane jiným způsobem, i když možná ne nutně na kole. Jen velmi málo respondentů ale uvedlo, že stávky na železnici jim znemožňují pracovat.

„Litujeme potíží, které protestní akce způsobily,“ uvedl v rozhovoru pro BBC zástupce generálního tajemníka odborového svazu RMT John Leach. Podle něj je situace nešťastná, ale odpovědností odborářů je zastupovat naše lidi a za to se omlouvat nebude. „Mnohem raději bychom dělali to, co děláme každý den v roce, totiž pomáhali Britům cestovat,“ dodal.

21. června 2022

Účet zaplatí vláda

Ekonomické dopady stávek se značně snížily poté, co někteří železniční zaměstnanci Network Rail přijali finanční nabídku a svůj protest ukončili. Když se například dispečeři do stávky připojili, nejelo téměř 90 procent spojů. Stávkami nejvíce zasaženým odvětvím tak nakonec může být samotná železnice. Colin Bezant řekl, že stávky a rušení spojů způsobené opravami sítě otřásly jeho důvěrou ve vlakovou dopravu.

V Británii po letech vrcholí další zima nespokojenosti. Stávky ochromily zemi

„Nečekám, že bych si teď v budoucnu zase rezervoval vlakovou jízdenku, raději zvážím, že pojedu autem. Věřit vlakům teď nedává smysl. Rozhodně to změní způsob mého cestování. Trvá to už tak dlouho, že i kdyby stávky zrušili zítra, nejspíš mě to ještě nějakou dobu nepřesvědčí jim věřit,“ popsal Bezant, který odhaduje, že za jízdenky, které si nekoupil a raději jel autem, by býval zaplatil 700 liber (asi 19 000 korun). To je ztracený výdělek pro sektor, který je už tak ve vážných finančních potížích, poznamenala BBC.

Rail Delivery Group, organizace zastupující provozovatele železničních spojů, odhaduje, že spory mezi odbory a zaměstnavateli zatím sektor přišly na 580 milionů liber (asi 16 miliard korun). Tato suma se každým stávkovým dnem zvyšuje. Účet nakonec zaplatí vláda, která nyní hradí případné výpadky v prodeji jízdenek. A Colin Bezant pravděpodobně nebude jediný, komu bude nějakou dobu trvat, než znovu získá důvěru v železnici, až spory skončí, soudí stanice BBC.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

KOMENTÁŘ: Stanjurova další daň je prohrou pravicové politiky

3. května 2024

Premium Po zklamání z chabého výnosu windfall tax ministr financí plánuje, jak si na banky posvítit jinak –...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Po solárním tunelu je tu další. Možná ještě větší

2. května 2024

Premium Čeští solární lobbisté otevírají šampaňské, protože se otevřela cesta k dalšímu solárnímu Klondiku,...

Nevídaný podvod na Wall Street. Zbožný investor Hwang míří před soud

5. května 2024

Šedesátiletý investor Bill Hwang, který připravil světové banky o miliardy, míří v New Yorku před...

Chystá se nová plavba naháčů Karibikem. Povinný bude ručník pod zadek

5. května 2024

Cestovní kancelář Bare Necessities, která realizuje nudistické plavby, zahájí v příštím roce plavbu...

Přepych na umělých ostrůvcích. V Dubaji ožívá projekt luxusních vil

5. května 2024

Uměle vybudované souostroví ve tvaru mapy světa se po léta považovalo za symbol excesů, které Dubaj...

Jak se peče uran. Reportáž z hlídané továrny, kde vzniká palivo do elektráren

5. května 2024

Korejská republika vyrobí téměř třicet procent elektrické energie prostřednictvím domácích...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....