Pro většinu nákladních vozů by ale mělo být mýtné téměř stejné jako na začátku měsíce, lišit se podle dřívějšího vyjádření ministra dopravy Martina Kupky (ODS) bude o haléře.
Zvýšení mýtných sazeb umožnila směrnice Evropské unie, podle které stát rozřadil nákladní auta do pěti tříd podle množství vypouštěných emisí. V nejnižší emisní třídě s označením 1 jsou automobily s nejvyššími emisemi, poplatky v ní jsou nejvyšší. V nejvyšší třídě budou vozidla s bezemisním provozem. Emisní třídu si mohou provozovatelé automobilů ověřit ve vyhledávači emisní třídy na stránce mytocz.eu.
Mýtné se od 1. března zvýšilo zhruba o 15 procent. Podle dopravců má zdražení mýtného přímý vliv na zdražení dopravy.
Stát na mýtném vybral meziročně o deset procent víc, zvýšil se i počet transakcí |
Za mýtné na českých silnicích zaplatili dopravci v únoru 1,29 miliardy korun, meziročně o deset procent víc. Růstu přispěl také přestupný rok, druhý měsíc roku byl letos o den delší. O téměř devět procent na 94 milionů vzrostl také počet mýtných transakcí, které satelitní systém zaznamenal. V tiskové zprávě o tom informoval správce mýtného systému společnost CzechToll.
Letošní únor měl díky přestupnému roku 21 pracovních dní, tedy o jeden den více než loni. Jeden pracovní den navíc ale podle mluvčího CzechTollu Miroslava Beneše pokryje pouze nárůst o jednotky procent, ne o deset, který společnost zaznamenala.