Elektromobily od Tesly patří v Číně k nejoblíbenějším vozům. Kvůli obavám o bezpečnost dat jim ale údajně byl zakázán vjezd do některých státních objektů. Podle agentury Reuters ale klíčové potvrzení od čínské automobilové asociace, že vozy Tesly, Model 3 a Y, jsou v souladu s předpisy o bezpečnosti dat, umožní úřadům povolit vjezd vozům Tesla do některých částí Číny, kam dosud nesměly.
Akcie společnosti v pondělí vzrostly o více než 16 procent. Její tržní hodnota stoupla o skoro 90 miliard dolarů. Podle magazínu Forbes je to pro Teslu nejlepší den od 1. března 2021.
Oznámení podle serveru CNBC zvýšilo očekávání, že software Tesly Full Self-Driving (FSD) bude brzy na tomto největším trhu pro elektromobily dostupný. Autopilot. Společnost Tesla nabízí svou technologii FSD v Číně už několik let, ale s omezenou sadou funkcí. Umožňuje například automatickou změnu jízdního pruhu. Musk tento měsíc uvedl, že Testa učiní FSD dostupným pro čínské zákazníky „velmi brzy“.
Tesla rovněž uzavřela dohodu s čínskou společností Baidu, která by Muskově firmě umožnila přístup k mapovým a navigačním technologiím čínské firmy pro funkci Tesla FSD, uvádí CNBC.
Otázkou zůstává, zda se Tesle podaří získat schválení od čínských regulátorů pro transfer dat z Číny do zámoří. Peking už od roku 2021 vyžaduje, aby automobilka všechna data ze svých čínských vozů shromažďovala v Šanghaji což jí znemožňuje je přesunout do USA.
Tesla hlásí pokles tržeb i zisku, urychlí výrobu cenově dostupnějších vozů |
Pro Testu jsou tyto data velmi důležitá, protože je využívá k tréninku autonomních systémů řízení, aby mohly provádět stále složitější úkoly bez dohledu lidského řidiče. Se svou komplikovanou dopravní strukturou čínská automobilová krajina poskytuje automobilce cenné údaje. Bez souhlasu Pekingu s přenosem dat by Tesla nemohla používat data shromážděná svými vozy v Číně k vývoji autonomních vozů pro globální zákaznickou základnu, podotýká Reuters.
Strategie Tesly je nyní se soustředit na vývoj umělé inteligence a méně na to být lídr v oblasti masového prodeje cenově dostupných elektromobilů, kde čelí stále silnější konkurenci včetně čínských automobilek. Na počátku dubna společnost oznámila, že její odbyt se v letošním prvním čtvrtletí snížil o téměř devět procent na 386 810 vozů ze zhruba 423 tisíc vozů před rokem.
Vláda amerického prezidenta Joea Bidena začátkem tohoto roku oznámila, že prověřuje, zda dovážené automobily z Číny nepředstavují riziko pro národní bezpečnost. Starosti jí dělají jejich schopnosti shromažďovat citlivé údaje.